Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Na 2,5 jaar weer reizigers over de Hoekse Lijn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

04-10-2019 / 11.00 uur
ROTTERDAM - Na 2,5 jaar wachten was het op zaterdag 28 september dan eindelijk zo ver; er reizen weer passagiers over de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland.

Nadat in de nacht van 31 maart op 1 april 2017 de laatste passagierstrein naar Hoek van Holland reed, konden op zaterdag 28 september 2019 reizigers met de metro van en naar Hoek van Holland reizen. Het ging zaterdag , tussen 12:00 en 20:00 uur, om een kennismakingsdag. De RET bood deze dag gratis reizen tussen de stations Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
Vanaf 30 september is de lijn volledig opgenomen in de dienstregeling van metrolijn B. Deze metrolijn rijdt van het strand van Nesseland naar de haven van Hoek van Holland. Later moet daar ook het laatste stukje bijkomen naar station Strand, zodat metrolijn B van strand naar strand rijdt.

Het was zaterdag nog niet mogelijk om het hele traject te rijden; tussen stations Schiedam Centrum en Schiedam Nieuwland reden geen metro's met passagiers omdat men anders van het gratis traject in de reguliere trajecten terecht kwam.

Na een speech van Arjan van Gils (wethouder Rotterdam) en Maurice Unck (algemeen directeur RET) werden de poortjes op het nieuw gebouwde metrostation Maassluis Steendijkpolder officieel geopend. Vanaf dat moment konden reizigers gratis elke 10 minuten in een metro stappen richting Hoek van Holland of richting Schiedam.

Opstartfase vanaf maandag 30 september - samen wennen
De exploitatie van de Hoekse Lijn is afgelopen maandag opgestart. Vanaf dat moment kunnen reizigers de nieuwe metrolijn gebruiken en rijdt de B-lijn tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven. Nu volgt een periode van ongeveer een maand waarin de RET alleen de dienstregeling van de B-lijn rijdt. In diezelfde periode is er als achtervang in afgeslankte vorm nog vervangend busvervoer voor reizigers op het traject beschikbaar. In deze opstartfase kunnen zowel reizigers als de RET wennen aan de nieuwe metroverbinding en kunnen eventuele kinderziekten worden opgelost. De compensatieregeling in de vorm van saldo- en abonnementskorting loopt in de opstartfase nog door. 

Unck benadrukt dat zich ook in deze fase nog kinderziekten kunnen voordoen. “Ik wil reizigers op het hart drukken dat het de komende maanden samen wennen is. Verwacht niet dat alles meteen vlekkeloos verloopt.” Hij vraagt hen om hun begrip.

Officieel openingsmoment en volledige exploitatie
Naar verwachting volgt ongeveer een maand na de opstartfase volledige exploitatie. Op dat moment gaan ook de spitsritten naar Vlaardingen-West op metrolijn A rijden. Het vervangend busvervoer wordt dan beëindigd. De RET, de MRDH en de omliggende gemeenten zullen uitgebreid stilstaan bij het moment van volledige exploitatie. Dit wordt gemarkeerd met een officieel openingsmoment.

Feiten en cijfers

  • De voormalige NS-lijn liep van Hoek van Holland naar Rotterdam Centraal. De nieuwe metrolijn komt niet op Rotterdam Centraal; deze sluit in Schiedam Centrum aan op het Rotterdamse metronetwerk en rijdt dan verder via populaire bestemmingen als Beurs, Blaak (Markthal) en Kralingse Zoom (bedrijven, universiteit).
  • Er is een gloednieuw station bijgekomen: Steendijkpolder in Maassluis. In 2022 komt daar Hoek van Holland Strand bij. Ook het verouderde station Hoek van Holland Haven is dan vernieuwd.
  • In 2022 rijdt ook de metro naar Hoek van Holland Strand. Tot die tijd rijdt er vervangend busvervoer tussen Hoek van Holland Haven en het Strand.
  • In totaal is er ongeveer 160.000 km aan testritten gereden, 4 keer de aarde rond.
  • In de loop der jaren is het metronetwerk van de RET steeds verder uitgebreid. In de toekomst wil het vervoersbedrijf gesteund door de gemeente, opdrachtgever MRDH en de Mobiliteitsalliantie ook andere nieuwe verbindingen realiseren: één door Rotterdam Zuid en één op het spoor tussen Dordrecht en Den Haag. Daarnaast pleit het bedrijf voor automatisering van het metronetwerk, om de frequentie te kunnen verhogen. De uitbreidingen zijn nodig om de toenemende vraag vanwege verstedelijking in goede banen te leiden en stad en regio leefbaar te houden.
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
  Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
 
Maurice Unck (algemeen directeur RET) spreekt de genodigden toe.
 
Via een portofoon vraagt hij de centrale verkeersleiding of ze de OV-poortjes van alle stations aan de Hoekse Lijn willen openen.
 
De eerste twee reizigers lopen door de OV-poortjes.
 
De nieuwe frisse uitstraling van de stations.
 
De nieuwe metrokaart van Rotterdam en omgeving.
 
Metrostellen 5707 en de 5706 komen station Steendijkpolder binnengereden.
 
Onderweg krijgen we een kijkje in de cabine.
 
Metrostellen die op de Hoekse Lijn rijden mogen niet gekoppeld worden met voertuigen zonder Pinfos_2.
 
 
In de metro wordt symbolisch het afgeplakte gedeelte van de lijnenkaart verwijderd zodat nu ook de Hoekse Lijn zichtbaar wordt.
 
Bij station Vlaardingen Oost komt het goederenspoor samen met het metrospoor.
 
Station Schiedam Nieuwland.
 
 
De brug voor station Vlaardingen Centrum.
 
Metrostel 5706 met op de achtergrond de twee bekende vuurtorens in Hoek van Holland.
 
Metrostellen 5715 en de 5718 komen station Hoek van Holland Haven binnenrijden.
 
Metrostellen 5706 en de 5707 bij vertrek uit Hoek van Holland Haven.
 
Op deze plek, waar vroeger de spoorlijn afboog naar Hoek van Holland Strand wordt het nieuwe station van Hoek van Holland Haven gebouwd.
 
 
 
De oude spoorlijn naar Hoek van Holland Strand.
 
Het verlaten station Hoek van Holland Strand. De oude eindhalte van de NS zal worden afgebroken en de nieuwe RET halte Hoek van Holland Strand wordt ongeveer een kilometer verderop gebouwd.
 
Hier gaat de metroverbinding straks door naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand.
 
Voorlopig moet men tussen Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand nog de vervangende bus nemen.
 
Metrostellen 5713 en de 5702 bij vertrek uit Hoek van Holland Haven.
 
Metrostellen 5713 en de 5702 bij het binnenrijden van Hoek van Holland Haven.
 
Metrostellen 5712 en de 5701 bij vertrek vanaf Station Steendijkpolder.
 
Metrostellen 5701 en de 5712 vlak voor binnenkomst van station Maassluis West.
 
Metrostellen 5709 en de 5711 bij vertrek vanaf station Maassluis West.
 
De signaleringsbakens op het traject.
 
Metrostellen 5719 en de 5720 rijden over de brug over de Keersluis.
 
Metrostellen 5713 en de 5702 rijden over de brug over de Keersluis.
 
De vervangend vervoerbus moet wachten op de metro. Deze situatie zal niet langer dan een maand nog duren.
 
Station Maassluis Centrum.
 
Het zitmeubilair op station Maassluis Centrum.
 
Metrostellen 5720 en de 5719 vlak voor binnenkomst van station Maassluis Centrum.
 
Metrostellen 5720 en de 5719 bij vertrek vanaf station Vlaardingen West.
 
Station Vlaardingen Centrum.
 
Metrostellen 5715 en de 5718 rijden over de brug over de Oude Haven.
 
Metrostellen 5719 en de 5720 rijden over de brug over de Oude Haven.
 
Metrostellen 5701 en de 5712 bij vertrek vanaf station Vlaardingen oost.
 
Metrostellen 5718 en de 5715 staan te Schiedam Nieuwland.